Az, hogy piacképes bért kap a munkavállaló a jelenlegi gazdasági körülmények miatt egyébként is alapvető fontosságú, azt azonban Abraham Maslow szükséglethierarchia elmélete alapján már megtanultuk, hogy az alapbér csupán a fizikai szükségletek kielégítésére alkalmas.
Így a cafetéria rendszer a munkaerő megtartás egyik legmarkánsabb biztosítéka. Érdemes időt szánni a kialakítására.
Az a cég működik tartósan hatékonyan, ahol különösen nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a dolgozók jól érezzék magukat a helyükön, egészségesek legyenek és szívesen járjanak dolgozni.
A K&H nagyvállalati növekedési indexének első negyedéves eredményei szerint a cégek 74%-a beépít egy, vagy akár több cafeteria elemet is bérezési gyakorlatába.
A cafeteria amellett, hogy munkáltatói célok támogatását szolgálja, - mint például a munkaerőpiaci pozíció erősítése, a munkatársak motiválása, vagy a munkavállalók öngondoskodásának kiegészítő támogatása - a munkavállalót, mint embert komplexitásában és boldogság szintjének növelésében segíti.
A munkaadó számos lehetőséggel tudja megbecsülni a kollégákat. A teljesség igénye nélkül néhány cafeteria terület: a munkahelyi étkezés költségeinek részbeni finanszírozása, kisgyermekesek patronálásal, egészségmegőrzési lehetőségek felkínálása, iskoláztatás, finanszírozása, lakhatási hozzájárulás, a munkába járás költségeihez való hozzájárulás, Mindezek közvetve, közvetlenül a munka- magánélet egyensúly fenntartását segítik..
Az egyik legnépszerűbb megoldás a SZÉP kártya (Széchenyi pihenőkártya), mind a vállalkozások, mind a munkatársak szempontjából. Széles körben felhasználható vendéglátás, rekreáció, szabadidős vásárlásoknál.
Az OTP Bank évente kutatja a cafeteria rendszereket és azzal kapcsolatos elégedettséget. Az elmúlt év végi kutatásból kiderül, hogy a válaszadók 49% azt jelezte, hogy elégedett a jelenlegi munkahelyével. Azonban ez az arány 76% (!) százalék azok között a munkavállaló között, akik saját elmondásuk szerint jó cafeteria csomagban részesülnek.
Igen ám, de felmerül egy nagy kérdés: mennyire időtálló? Ahogy a fizetés, úgy a SZÉP kártyáról felhasználható összeg is elfogy egyszer.
A kérdés:
- Mi marad utána? Emlékek? Blokkok?
- Mi jut belőle közvetlenül a kollégának? Ne érts félre, öröm, ha a gyermeke beiskolázási költségeit fedezni tudja, de a csökkenő aggodalmamnál nem érne többet egy új készség, amivel aztán nagyobb profitot tud termelni?
- Kit támogatunk valójában? Nem adunk-e előbb a szeretteinknek, minthogy önmagunknak adnánk?
Ezért én a haladó szellemiségű cégek vezetőinek mindig azt javaslom, hogy fektessenek be közvetlenül a munkavállalóba és az ő boldogságába!
„Ne halat adj az éhezőnek, mert azzal csak egyszer lakik jól. Adj neki hálót, tanítsd meg halászni, és akkor egész életében meglesz a betevője.”
Mi lehet annál hasznosabb, mint önmegismerést, önfelfedezést, fejlődést adni? Ezáltal hosszútávon lesz képes a munkavállaló több értéket előállítani. Ez az igazán nyertes-nyertes szituáció!
Amennyiben kiegyensúlyozottnak, energikusnak és boldognak érezzük magunkat, könnyebben és gyorsabban érhetünk el sikereket az élet bármely területén. Számszerűen két százaléknyi javulás a személyzeti elégedettségi mutatón egy százalékkal növeli a cég bevételét.
Ha érdekel pontosan hogyan lehet céges keretet felhasználva növelni a boldogságot a cégeden belül, akkor lépjünk kapcsolatba egymással!
Szeretettel,
Zsóka